Blog

BI strategie als business model: 2 praktijkvoorbeelden

Er zijn belangrijke BI-trends die ICT en organisaties voor altijd veranderen. Hoe je bepaalt in welke fase jouw organisatie zit lees je bijvoorbeeld in dit artikel over het BI-volwassenheidsmodel. Om een beeld te krijgen van deze trends en het BI-volwassenheidsmodel in de praktijk, hebben we twee praktijkvoorbeelden voor jou opgezocht.

Onderstaande bekende e-tailers hebben in de loop der jaren hun hele businessmodel omgegooid, en zijn volledig voor een BI strategie gegaan. Ze snappen namelijk precies dat er met de hoeveelheid beschikbare data oneindig veel mogelijkheden zijn. Met al deze data is het mogelijk de customer journey te optimaliseren, gedrag te voorspellen en precies de juiste content aan te bieden op het juiste moment. Mooi, toch? 

Wil je meer weten over de continu veranderende ICT-markt, en de invloed daarvan op jouw rol als BI-/BA-er? Download de whitepaper “Trends en kansen in BI & BA die je niet mag missen”

BI strategie Ebay: zoekwoorden op basis van Big Data analytics

Ebay.com is dé wereldwijde online handelsplaats. Het is de op 2 na grootste e-tailer van de wereld – Amazon staat op nummer 1. Wist je dat Ebay 350 miljoen producten en meer dan 100 miljoen actieve gebruikers heeft? Ze wisselen elke minuut terabytes aan data uit. Het analyseren om de user experience te vergroten is een continu proces. Ook het voorkomen van fraude is aan de orde van de dag. Wat wil je, als je het grootste datawarehouse van de wereld hebt? Veiligheid boven alles.

Hoewel Big Data jarenlang een uitdaging voor het bedrijf was, is het businessplan nu volledig gebaseerd op een Business Intelligence strategie. Zo zetten zij BI in op analytics-gedreven zoeken. Zo zijn er bijvoorbeeld 170 miljoen zoekwoorden getraceerd, die ze in de zoekmachines inzetten om een top-5 positie te bereiken. De impact op direct meetbare omzet kun jij je inbeelden.

 

BI strategie Marktplaats.nl: de juiste advertentie bij de juiste klanten

Ook Markplaats.nl , onderdeel van Ebay, heeft deze strategie geïmplementeerd. Met meer dan 6 miljoen bezoekers per maand is BI niet meer weg te denken. Business Intelligence helpt ze om inzicht te krijgen in de klant en het gedrag. Op basis daarvan bieden ze de beste service en koopervaring. Analytics gebruikt Marktplaats om de juiste advertenties op de juiste tijd aan de juiste klanten te tonen. Op mobiel, maar ook op social mediakanalen. Mede dankzij hun BI-strategie hebben ze nog steeds een nummer 1 positie.

In welke fase van het BI-volwassenheidsmodel bevinden Ebay en Marktplaats zich?

Zoals je waarschijnlijk al vermoedt, bevinden Ebay en Marktplaats zich overduidelijk minimaal in fase 5 van het BI-volwassenheidsmodel. Lees de beschrijvingen van fase 5 nog maar eens in de blog over het BI-volwassenheidsmodelbeide bedrijven doen op klantniveau (detail)analyses en gebruiken dit om verkoopresultaten te verbeteren. Het is overduidelijk dat ze met allerlei tooling hun data verrijken. Hun doel? De customer experience verbeteren, en daardoor meer verkopen.

Waarom bevinden ze zich niet in fase 6? Ze hebben beide een goede BI strategie, maar ze hebben (naar onze kennis) niet alle processen buiten customer experience met BI geoptimaliseerd. En dat is wél noodzakelijk om in fase 6 te belanden.

Misschien lijkt het erop dat Business Intelligence en Business Analytics zijn weggelegd voor grotere corporate bedrijven – maar dat is niet waar. De verwachting is dat steeds meer grote en kleine organisaties de waarde van een datagedreven organisatie inzien. Het werkgebied voor jou als BI-/BA-er wordt daarmee alleen maar groter. En dat is goed nieuws – want we helpen jou graag je BI-/BA-groeiambitie te realiseren. 

Wil je meer weten over de continu veranderende ICT-markt, en de invloed daarvan op jouw rol als BI-/BA-er? Download de whitepaper “Trends en kansen in BI & BA die je niet mag missen”