Blog

BI strategie als uitgangspunt: 2 praktijkvoorbeelden

BI-trends kunnen de kijk op data van organisaties veranderen. Afhankelijk van in welke BI-fase jouw organisatie zit, kun je een BI strategie als uitgangspunt gebruiken. Hoe je bepaalt in welke fase jouw organisatie zit lees je bijvoorbeeld in dit artikel over het BI-volwassenheidsmodel. In dit artikel zijn twee praktijkvoorbeelden opgezocht waarin zowel BI-trends als het BI-volwassenheidsmodel aan bod komen.

Onderstaande bekende e-tailers hebben in de loop der jaren hun hele kijk op data aangepast, ze zijn meer richting een BI strategie gegaan. Met hun hoeveelheid beschikbare data zijn er namelijk oneindig veel mogelijkheden. Met al deze data is het mogelijk de customer journey te optimaliseren, gedrag te voorspellen en precies de juiste content aan te bieden op het juiste moment. 

Wil je meer weten over de continu veranderende ICT-markt en de invloed daarvan op jouw rol als BI-/BA-er? Download de whitepaper “Trends en kansen in BI & BA die je niet mag missen”

BI strategie Ebay: zoekwoorden op basis van Big Data analytics

Ebay.com is dé wereldwijde online handelsplaats en het is een van de grootste e-tailers van de wereld. Wist je dat Ebay 350 miljoen producten en meer dan 100 miljoen actieve gebruikers heeft? Ze wisselen elke minuut terabytes aan data uit. Het analyseren daarvan om de user experience te verbeteren, is een continu proces. Ook het voorkomen van fraude is aan de orde van de dag. Als je een van de grootste datawarehouses van de wereld hebt, staat veiligheid boven alles.

Hoewel Big Data jarenlang een uitdaging voor het bedrijf was, is er nu een volledige BI strategie geïmplementeerd. Zo zetten zij BI in op vindbaarheid en SEO. Er zijn bijvoorbeeld 170 miljoen zoekwoorden getraceerd die worden gebruikt, deze woorden zet Ebay in om binnen een zoekmachine een top-5 positie te bereiken. Je kunt je voorstellen dat deze verandering een grote impact heeft gehad op de vindbaarheid. 

BI strategie Marktplaats: de juiste advertentie bij de juiste klanten

Ook Markplaats.nl, onderdeel van Ebay, heeft een BI strategie geïmplementeerd. Met meer dan 6 miljoen bezoekers per maand is het gebruik van BI niet meer weg te denken. Het helpt ze om inzicht te krijgen in de klant en haar gedrag. Marktplaats gebruikt Analytics om de juiste advertenties op de juiste tijd aan de juiste klanten te tonen. Niet alleen via websites, maar ook op social mediakanalen. Mede dankzij hun BI-strategie hebben ze nog steeds een nummer 1 positie in Nederland.

In welke fase van het BI-volwassenheidsmodel bevinden Ebay en Marktplaats zich?

Zoals je waarschijnlijk al vermoedt, bevinden Ebay en Marktplaats zich overduidelijk minimaal in fase 5 van het BI-volwassenheidsmodel. Lees de beschrijvingen van fase 5 in de blog over het BI-volwassenheidsmodelbeide bedrijven doen op klantniveau (detail)analyses en gebruiken deze om de verkoopresultaten te verbeteren. Het is overduidelijk dat ze met allerlei tooling hun data verrijken. Hun doel? De customer experience verbeteren en daardoor meer winst behalen.

Waarom bevinden ze zich niet in fase 6? Ze hebben beide een goede BI strategie, maar ze hebben (naar onze kennis) niet alle processen buiten de customer experience met BI geoptimaliseerd. En dat is wél noodzakelijk om in fase 6 te belanden.

Misschien lijkt het erop dat Business Intelligence en Business Analytics zijn weggelegd voor grotere corporate bedrijven – maar dat is niet waar. De verwachting is dat steeds meer grote en kleine organisaties de waarde van een datagedreven organisatie inzien. Het werkgebied voor jou als BI-/BA-er wordt daarmee alleen maar groter. En dat is goed nieuws – want we helpen jou graag je BI-/BA-groeiambitie te realiseren. 

Wil je meer weten over de continu veranderende ICT-markt, en de invloed daarvan op jouw rol als BI-/BA-er?