Blog

Trends in Business Analytics

Welke trends in Business Analytics en ontwikkelingen in Business Intelligence moet je absoluut in de gaten houden? Waar gaat de wereld van BI/BA naartoe? Je leest het in dit overzicht van de 4 belangrijkste trends in Business Analytics die de toekomst gaan veranderen. 

Wil je nog meer weten over trends in Business Analytics en Business Intelligence? Download dan de whitepaper “Trends en kansen in BI & BA die je niet mag missen”. Daarin vind je 3 extra belangrijke trends én andere manieren om jouw groeikansen te pakken in de markt van BI/BA, onmisbaar dus.

4 Business Analytics trends op een rij die jij niet mag missen

1. Big data discovery – schep orde in de chaos

Meer data geeft meer mogelijkheden, juist voor de bedrijven die graag voorop lopen. Maar wat doe je als de dataset te groot en complex wordt? Zo groot zelfs dat de groei van data bijna niet meer bij te houden is? Dan gebruik je een techniek om gericht te zoeken naar belangrijke patronen en datasets, en zorg je dat deze duidelijk en visueel worden weergeven. Zodat ze begrepen én gemanaged kunnen worden, ook door collega’s met minder technische kennis: big data discovery.

Met andere woorden, je schept orde in de chaos. Big data discovery vraagt wel de nodige skills van jou als BI-/BA-professional. Zo moet je goed zijn in het leggen van verbanden en data modeling. Het gaat een stap verder in het gebruik van data-analyse en advanced analytics.

2. De nieuwe standaard: Self-service BI

Self-service BI verkleint de kloof tussen de IT-afdeling en de business steeds meer en meer. Je maakt het zelf dagelijks mee: de informatiebehoefte van gebruikers – in dit geval ‘de business’ – groeit, steeds meer. Met de snelheid en flexibiliteit waarmee informatie nodig is, is het bijna niet meer bij te benen. Je moet niet alleen snel informatie aanleveren, maar veranderingen en nieuwe ontwikkelingen moet je daarin ook meenemen. Kortom, de druk op jouw team neemt alsmaar toe. Dat maakt self-service BI dé nieuwe standaard. Het maakt de gebruiker (business) minder afhankelijk van de BI-ers binnen óf buiten de organisatie.

Self-service BI maakt het namelijk mogelijk om analysemodellen te genereren en samen te stellen met behulp van analyse- en reportingtools. Handig, want zo voeg je als BI-er nog meer waarde toe aan de business én concentreert jouw team zich op complexe uitdagingen nu en in de toekomst. En dat houdt het werk uitdagend.

3. Hoge kwaliteit brondata

De kwaliteit van data speelt een cruciale rol in de inzichten die je erdoor krijgt. Wat heeft een organisatie aan mooie dashboards en rapporten als de cijfers die erop staan niet kloppen of misschien niet kloppen? Vrij weinig, want daardoor ontstaat onzekerheid. Niet ICT, maar de business is verantwoordelijk voor de kwaliteit van brondata. Doordat gegevens vaak handmatig, niet-gestandaardiseerd worden ingevuld, sluipen er vaak allerlei fouten in de brondata. Het belang van goede data is duidelijk: goede data-gedreven beslissingen maken, is alleen mogelijk als de data correct is. Dat blijkt in organisaties nog een grote uitdaging te zijn. Om dit goed te doen is datamanagement noodzakelijk.

4. Predictive analytics

De techniek om toekomstige acties en gedragingen te voorspellen heet predictive analytics. In de business gebruiken we predictive analytics om proactieve beslissingen te nemen en acties te bepalen. Bij deze techniek gebruiken we statistische modellen om patronen in historische- en transactionele data te ontdekken. Zo leggen we risico’s én kansen bloot.

Met de inzet van predictive analytics pak je veel business-problemen beter aan. Voordelen daarvan zijn onder andere:

  • slimmere analyses voor beter onderbouwde beslissingen;
  • een manier om proactief te plannen en te handelen;
  • een manier om te anticiperen en reageren op trends, of;
  • het ontdekken van waardevolle patronen.

Wel zo fijn, want zo draag je vanuit je rol actief bij aan de doelstellingen van de organisatie.

Vond je dit een interessante blog? Download dan de whitepaper “Trends en kansen in BI & BA die je niet mag missen” om de andere 3 belangrijke trends in Business Analytics te lezen.

Wat is jouw visie op bovenstaande 4 trends? Speel jij hier al op in als BI/BA professional, of ontwikkel je je liever verder op deze gebieden? Laat het ons weten in een reactie, we zijn benieuwd.